Un plan demasiado perfecto

El president Mas presentando su plan hacia la independencia el 25 de noviembre

El president Mas presentando su plan hacia la independencia el 25 de noviembre

Ahora hace cien años, el Estado Mayor alemán tomó todas las precauciones para que los planes para invadir Bélgica, la toma de Lieja y la llegada a París se produjeran de forma inexorable. El plan Moltke, el general prusiano que combatió y ganó en las guerras contra Dinamarca, Austria y Francia, había dibujado la nueva invasión de Francia en 1914 con extrema precisión. El ferrocarril no fallaría. Se habían previsto los menús diarios, los cambios de calzado, incluso la fecha de la toma de cada ciudad. La guerra duró cuatro años y se perdió.

El plan era rígido y completo. Pero no se tuvo en cuenta la advertencia del teórico de la guerra, Carl von Clausewitz, de que los planes militares que no contemplan lo inesperado suelen conducir al fracaso. Lo mismo ocurriría una generación después con la línea Maginot, construida por Francia a lo largo de su frontera con Italia y Alemania, para prevenir cualquier otra invasión desde el Este. Todo se lo llevaron por delante las divisiones de Hitler que exigieron una humillante claudicación francesa que acabó en el régimen colaboracionista de Vichy.

Ni en la política ni en la milicia existe la perfección. Tampoco la necesaria concatenación de unos hechos dibujados en un despacho. El plan esbozado por el president Artur Mas ante un auditorio de adeptos es demasiado idílico, utópico, porque no contempla percances.

Es una concepción rectilínea de la política, un tanto soberbia y caudillista, una forma mesiánica para conducir a Catalunya a la independencia. Ya no hablamos de derecho a decidir, de consulta, de proceso participativo o de otras metáforas utilizadas a lo largo de estos años. Está en cuestión, en esta hora suprema, la independencia de Catalunya, que se alcanzaría en el 2016. Él no la vería, como Moisés no pisó la tierra prometida. No sabemos si Josué será Oriol Junqueras o cualquier otro político que surja de las filas de los que han mandado en Catalunya desde siempre. Es el poder lo que está en juego.

El plan de Mas tendrá que pasar por el cedazo de la imprescindible unidad con el resto de fuerzas soberanistas, por la aprobación del Gobierno de turno en España y por la aceptación de la Unión Europea y la comunidad internacional. La primera prueba está en incorporar la marca genuina de la independencia, la de ERC, y la de otras fuerzas políticas si se quiere disponer de un Parlament con una amplia mayoría para declarar la independencia. Las encuestas más recientes dicen lo que dicen.

Vamos a pasar 18 meses dedicados al mismo tema. La corrupción, el paro, los recortes en sanidad y educación, la política ordinaria del Govern que afecta a los catalanes seguirán en un discreto segundo plano. En situaciones excepcionales hay que tomar decisiones excepcionales, dijo Mas. En el 2012 pidió también una mayoría excepcional. Y no la recibió.

Publicado en La Vanguardia el 27 de noviembre de 2014

  39 comentarios por “Un plan demasiado perfecto

  1. Un dossier per a la reflexió i discusió a fons sobre aquests moments en que caldrà prendre decisions fonamentals que facin possible allò que molts declaren i fan el que poden perquè esdevingui impossible.
    http://we.tl/Lek7dlvVYM
    C.P. Snow «Com a grup els científics cauen molt menys en aquest parany que els altres (els representants de la «cultura»).S’inclinen, més aviat, a la impaciència de veure si hom pot fer alguna cosa, i a pensar que efectivament hi ha alguna cosa a fer, mentre no se’ls demostri el contrari. Aquest és llur optimisme real, un optimisme que la resta de nosaltres necessita enormement.» pàg 12 de Les dues cultures, ed. 62

  2. Que en un escrit aparega Mas i Hitler com si foren la mateixa cosa, desacredita a qui ho fa. La tabarra dels 4 milions és injustificada i oportunista. La consulta o com es vulga dir contava amb el rebuig d’una part de la societat. Això no vol dir 4 milions perquè sempre hi ha abstenció. En cs contrari, la Constitució és paper mullat a Euskadi, ja que la immensa majoria no va votar-la. Tampoc aprofitaria l’estatut gallego, ja que solament va votar el terç dels que podien fer-ho. Finalment, rajoy ja podria nar-se’n a casa, ja que la seua majoria absoluta és percentualment menor que la de catalans que van votar la consulta. Un terç si fa no fa.

    El que hauria de ferf-se és el que s’ha fet al Québec, Esc òcia o eslovàquia: VOTAR i VOTAR en condicions acceptables. Malauradament, Rajoy no és cameron, però és que rajoy ja no és ningú. Li queden quatre telediaris manipulats. I parlant de manipulació i TV3, jo, que coneixia Canal 9 i seguisc TV· puc donar fe que mentre la valenciana era una porqueria líder de manipulació, la catalana no ho és. Resulta evident. a Canal 9, p.e. estava vetada Mònica Oltra, de Compromís. Com si no existira. Solamnet la treien amb motiu d’eleccions perqauè era imperatiu legal.

  3. De las treinta y cuatro respuestas al comentario de Lluís Foix, a vuela pluma las he leído y es el motivo de dar mi opinión. A todas luces se ve el desconcierto de cada una de ellas. Predomina eso sí, la independencia que nos llevará a un camino de rosas, pero los cuatro millones de catalanes que quedaron en casa de seguro que tendrán en cuenta lo que muchos olvidamos, principalmente los políticos que defienden su mudus viventis. Escribe Foix, Europa nos abrirá las puertas? El Gobierno de turno apoyará Catalunya? En cuanto a la deuda de Catalunya se seguirá el consejo de Podemos de no pagarla?. Ante esta mar de fondo en la que estamos metidos y seguirá a tormenta, dejemos que los cuatro millones de «separatistas» de Catalunya brinden con cava, porque esta singladura encontrará muchos cantos de sirena y lo peor, siempre a cargo del más débil.

  4. Se vé a las claras que Vd no participa de la euforia independentista ni mucho menos de la política del sr.Mas.Está en su derecho.
    La planificacion del Estado Mayor alemán como en su caso la del japonés o la del mismo ejército nord-americano en Viet Nam o Irak,ha sido la que ha sido,como toda obra humana
    Uno ha de planificar en la vida,luego está si tiene éxito o no.Lo dijo muy bien el President que es un reto que hay que plantear y una ilusion de la que participan un gran número de catalanes de buena fe
    ¿Cree Vd.que el empeño de los dirigentes europeos por el crecimiento y el empleo no esconde,evita hablar de la marginacion social,el futuro roto de muchos jóvenes.Suerte tenemos con Podemos el FN de Le Pen o el Ukip británico,no porque sean indudablemente la solucion,sinó porque se salen de las directrices marcadas por las grandes instituciones y los grandes intereses.
    Europa se va al garete y con ella la UE,si no regenera los grandes valores que generaron en su momento la República francesa y el Parlamento británico
    La UE en este momento es una chapuza presidida por un hombre que está señalado por favoritismo al fraude fiscal
    Lo que hace la propuesta del sr. Mas poco fiable es que no tiene transparencia.La transparencia marca la base de la democracia y nosotros aquí en España y en Cataluña tenemos una democracia pésima.La solucion pues,es bien simple,como en todos los grandes retos.No lista única,sinó circunscripcion a la británica y mejor con listas desbloqueadas,es decir,acudir a las fuentes teóricas.
    ¿Se le ocurre mayor honestidad hacia los ciudadanos?Pero esto no interesa a nadie ni siquiera a los periodistas

    • Si además de palique tuviéramos soluciones, Francis, ésto sería la repanocha!! Buen finde .

  5. en los últimos años, el gobierno español ha producido toneladas de desafección en catalunya por su incapacidad para entender el problema y abordar una solución dialogada. dar palos a los catalanes ha proporcionado votos en los sectores más duros del electorado español, y esto se ha explotado y mucho, sobretodo por parte del pp. el psoe también lo ha utilizado pero yo diría que más bien desde la óptica del café para todos, principalmente en andalucía.

    pero debo señalar que últimamente se está produciendo también una desafección hacia la catalunya oficial por parte de algunos propios catalanes. ciu + erc + anc + omnium se han apropiado de catalunya. se ha instalado un pensamiento único que excluye a todos los que no estén en ese grupo. por ejemplo, aún no se ha celebrado un referéndum y el abogado santi vidal ya nos dijo ayer en tv3 que el borrador de la futura constitución catalana está redactado… ¿qué me están contando? ¿acaso ha podido participar en esa redacción alguien no adscrito al régimen? están avanzando por la política de los hechos consumados sin tener un cuenta a una buena parte de los catalanes que también amamos, vivimos y trabajamos en esta maravillosa tierra.

    ver tv3 sin ser independentista se ha convertido en una experiencia absolutamente infumable. se construyen estructuras de estado, se redactan constituciones al margen de una parte de la sociedad, se gastan ingentes cantidades de dinero en promover la independencia y sus organizaciones satélites mientras aumenta la pobreza, la desigualdad y la falta de oportunidades.

    y nos llenamos la boca dando lecciones de democracia porque queremos votar, ¡bravo!. me parece lo más obsceno e hipócrita que he escuchado en mi vida: unas votaciones donde todos los recursos públicos se destinan a una sola de las partes, donde el pensamiento disidente es excluido de los medios, donde no hay un debate público en igualdad de condiciones, donde ya está redactada la constitución que se supone deberíamos construir luego entre todos, eso no es votar, eso es un paripé.

    por todo ello cada vez siento una mayor desafección hacia catalunya. me produce tristeza porque me siento absolutamente excluido del nuevo país que quieren construir. no veo que vayamos hacia un país más libre, porque está claro que el día de mañana todas las oportunidades se las van a llevar los que hayan estado en primera línea, en pago a los servicios prestados. ¿o se piensan que nos chupamos el dedo? quieren construir una catalunya para unos cuantos y repartírsela entre ellos, si te gusta bien, y si no te gusta, te aguantas, política de hechos consumados.

    que les den a todos, a los de allí y a los de aquí. y no creo que sea el único que está harto de todos.

  6. 27 de Novembre 2014

    Perfecte-ment Català.”
    “Los catalanes de las piedras sacan panes”diuen, i deia Quevedo “los
    +catalanes son el mayor aborto de la política.Libres con señor”:Arturo Mas “avant la lettre”.
    Catalunya es un miracle de supervivéncia i ho és perqué els catalans sempre hem trobat un camí perfecte per tirar endevant i salvar els mobles . Un miracle, Prat de la Riba, un mircle, Pompeu Fabra, “en la España de Franco se habla e español”… i un be negre! Aquí estem els vells que varem apendre a escriure el català als quaranta anys i els nostres nets que ens el corregeixen.
    Camins de risc, d’aparença utòpics per massa perfectes, anormals, camins “made in catalonia”. Ara hem farem del camí de la democràcia una autopista i ho farem perqué el camí normal ens l’han prohibit.A votar toquen nois!!
    Joan Martorell i Bareberà
    Carretera de Terrassa 30
    08230MATADEPERA
    Telf 937870535
    DNI 39054045E

    • Quan dius que «ara en farem una autopista del camí a la democràcia…» creus que serà de pagament?

  7. Sr. Foix: » Som i serem » El sentit comu i la realitat ens nega el que el cor desitja.

    Perque en un mon aon algupns pressumptes grans corruptes, s’introduexen com a talps, a n’els sistema principal del Estat, única i exclusivament per a surar i aixi poderse enriquir mil-lionariment a costa del sistema.

    Aquest elements ó individus son els vertaders enemics de Espanya i de Catalunya incluida. Es vanaglorien constanment de salvapatries pero que, en realitat son uns separatistes desde l’interior del propi estat.

    Ara el que mes importa es que tenim mes de 5.500.000 de personas al atur permanent. I que ja uns 2.500.000 de personas ja no reben cap subvenció del Estat. I que si nos fos per l’ajuda de la familia, dels amics, dels veins, des voluntaris, de les empresas ó empresaris bons que aportan a n’el banc dels aliments,ect. estariem vivin una drama cruel e inhuma mes gran encara.

    El desitg del cor…Som i Serem….ó el sentit comú…i la necesitats básicas i la fam, ect.

    Al bon entenedor…

    • P.D. Cuan dic…Separatistes…em refereixo a n’el separatisme que fomentan desde la Espanya profunda e inconscient ó ignorant del fet catala.

      Que te la mateixa arrel d’indignació e irritació que pot tenir ó te cualsevulgue castella espanyol i de cualsevol lloc de les espanyes.

      Pensem en l’abus, la falta de respecta a la dignitat i el ninguneig ( negació de la realitat ) constant que els honrats, bon i étics patim per part dels corruptes, a tot Espanya incluida Catalunya.

      Doncs no som pas els únics.

  8. Ser catalan y vivir en Catalunya, actualmente es una actividad de riesgo. Y con la que cae y queda por caer es un cognazo (claro y raso) muy diferencial, tanto, que ya estoy pelin harto.
    Quiero que se dejen de caudilladas de un color o del otro, se dejen de propagandas y de jalearse unos a otros aun y cuando parece que se enfadan.
    Quiero que se dediquen a las cosas de verdad del dia a dia, quiero que la corrupcion aflore, sea castigada y quiero ser resarcido.
    Estoy harto de caudillitos de Tuset y del Maresme y de registradores bobos gallegos.
    Quiero gente eficiente y fiable que administre con rigor lo que es de todos.

    • «Quiero gente eficiente y fiable que administre con rigor lo que es de todos.»….pues a eso vamos dogbert, puesto que en 30 años de autonomía aún no se ha dado el caso de una administración justa por parte del Gobierno Central que es quien nos gobierna ahora mismo….y eso hay que cambiarlo….y eso vamos.

  9. Ja estava tot dit…

    «…i tots els estrangers ens miraran com si miressin la sang de la veritat, i quan donaran la mà a un germà nostre, ultra el respecte i l’admiració que li tindran, els semblarà que toquen la veritat amb les mans, i com que n’hi haurà molts que es posaran a plorar d’alegria, els catalans els hauran d’eixugar els ulls amb el mocador, i ésser català equivaldrà a tenir les despeses pagades a tot arreu allà on un hom vagi, perquè bastarà i sobrarà que sigui català perquè la gent el tingui a casa seva o li pagui la fonda, que és el millor obsequi que se’ns pot fer als catalans quan anem pel món, i, comptat i debatut, valdrà més ésser català que milionari i, com que les aparences enganyen, encara que sigui més ignorant que un ase, quan els estrangers veuran un català es pensaran que és un savi que porta la veritat a la mà, i això farà que quan Catalunya es vegi reina i senyora del món serà tanta la nostra fama i l’admiració que se’ns tindrà a tot arreu que hi haurà molts catalans que, per modèstia, no gosaran dir que ho són i es faran passar per estrangers.»

    Francesc Pujols i Morgades, filòsof (1888 – 1962)
    http://webs.racocatala.cat/filosofia/pujols/pujols01.htm

    • Bueno Pujols era un genio que creo la religión catalana yo tengo su libro :
      http://www.casadellibro.com/libro-hiparxiologi-o-ritual-de-la-religio-catalana/9788495317520/900232#

      Un libro fundamental, junto al de Fra Noi

      Ciències i paciències del calaix d’un savi, de Fra Noi.

      «Un interessant i curiós aplech d’experiencias del bon viure, fórmulas domésticas, receptas culinarias, curas fácils i distraccións casulanas descritas en una forma literaria més casulana encare i amenisadas ab exemples, citas, comparacións, cassos práctichs, sortidas de tó, scherzzos íntims i estirabots que no tenen gran cosa qe veure amb la síntesis dels experiments.»

      • Francis. Confieso que he leído muy poco de él. Solamente algunas tonterias sobre «el futuro dominio catalán del universo europeo…» y algo sobre su infumable religión catalana. Parece que consiguió venderle a Dali su «hiparxiologia», por eso su busto se encuentra ante su museo de Figueres. Pero entre nosotros… que «raritos» somos…!

  10. Massa, difícil de veure i escoltar tot el que està succeint, per a qui fa 39 anys se li obria un món ple d’esperança. Per fi vindria la democràcia, la bona política i l’avanç d’un País a tots els aspectes. Avui, res de res.

  11. El president Mas diu que Catalunya no és un país normal. Jo més aviat penso que Catalunya no té un president normal. El Sr. Mas es va assemblant cada dia més a un comandant populista de república sud-americana, encara que ell pensi que està a l’alçada de president de país nord-europeu.
    On ens portarà tot aquest despropòsit? El Sr. Mas ni ho sap ni li importa.

  12. Sr. Ll. Foix,

    Pues sí, Sr. Foix, un plan demasiado teórico, en un orden secuencial más propio de las ciencias naturales que no de las ciencias sociales como , por ejemplo, la política. Mientras que las variables en las ciencias naturales son predecibles, conocidas y esperadas, al no depender de las personas; las variables en las ciencias sociales son inciertas, por el simple hecho de que dependen esas variables del factor humano. Y el factor humano es imprevisible, y el factor humano en política mucho más,
    Sucede que, además, el pueblo israelita conducido por Moisés hacia la Tierra Prometida tenía una única misión: encontrarla para asentarse en ella, pero en Catalunya existen hoy muchas misiones, muchas interpretaciones sobre el concepto ‘independencia’ y, también, sí, no un ‘becerro de oro’ sino muchos… o mucho materialismo y no pocas corrupciones.
    Y sucede también que los problemas sociales siguen quedando en un segundo plano cuando se sigue priorizando cada día la independencia desde, al menos, 2012. Y esos problemas sociales, que conllevan desigualdades muy graves, de una manera u otra acabarán condicionando el plan del ahora Presidente de la Generalitat; y, atendiendo a Maslow, probablemente llegará un momento en que el ciudadano priorice más sus necesidades básicas (comer, por ejemplo) que no sus necesidades de autorealización (independencia, por ejemplo).

    • Entenc , pel seu comentari, que no està assabentat que el Govern Central ha prohibit la iniciativa aprobada pel Govern de la Generalitat, respecte del que s’anomena «pobresa energètica». Iniciativa que pretenia ajudar a totes aquelles persones i families que no poden assumir el pagament de la llum i el gas, tan esencials i imprescindible ara que s’acosta l’ hivern.

      Sap greu que , des del Govern Central, no s’entengui ni això.
      «el factor humano es imprevisible», tal i com vostè molt be diu.

  13. Benvolgut Sr Foix,
    sempre són assenyades les seves reflexions i sobretot quan fan referencia a les virtuts del parlamentarisme. Avui vosté fa un simil militar. Jo en proposo un altre extret de la recerca científica. Vull aconseguir l’objectiu C però per arribar-hi em cal fer l’experiment A i el B. Suposem que tinc mitjans per fer A però no en tinc per B. Doncs bé, és molt senzill: estic obligat (ja que utilitzo diner públic) a aturar la recerca de C (fins que no trobi algun mitjà per B). Altrament seria una irresponsabilitat i un malbaratament de recursos i de temps.
    Doncs bé, vosté avui escriu que per aconseguir la independència de Catalunya calen tres etapes 1.-Unitat a Catalunya; 2.-Acceptació española; 3.-acceptació europea. L’equació és molt senzilla, si no hi ha, ara per ara, possibilitat de 3 (ni de 2), tot plegat és un malbaratament de temps i de recursos, teatre polític, populisme i sorroll mediàtic (no em vull ni imaginar amb quines finalitats).
    I això no ho oblidem, en una pais en plena emergència social, que requeriria posar en joc tot el talent de que fossim capaços i el major esforç solidari de la nostra història recent
    salutacions
    Jordi

    • Benvolgut Jordi,
      M’esgarrifa pensar que hagués estat de nosaltres les dones, si sense :

      A – una societat lliure de prejudicis ,

      B – una legislació feta unicament i exclusivament per homes (masclista)

      haguessim pogut aconseguir

      C – que les dones tinguessim vot i veu en unes eleccions lliures i democratiques, si no fos que, aquella primera dona, sense tanta ciencia, però amb molta mes valentia i determinacó, es va llençar al buit , sense tenir ni A ni B, però tenint C molt clar : aconseguir el seu objectiu, l’ alliberament de la dona i la seva valoració com a individu exactament igual en valor i llibertat que l’ home.

      En definitiva una societat més justa.

      No cal ser cientific per entendre-ho.

    • El que vols dir que el Sr. Mas ha estat malbaratant diner públic per aconseguir un primer objectiu tot sabent que l’objectiu final del projecte no es podrà assolir? (i potser ni tan sols el vol aconseguir). En l’àmbit científic no li haurien finançat el projecte (i menys ara que hi ha retallades), a no ser que els evaluadors siguin parcials que també passa. Però si té la sort que li financen (vaja que tots nosaltres li comprem) haurà obtingut una pròrroga de 18 mesos per continuar la política de retallades selectives sense haver de donar cap explicació doncs estarem tots davant de tv3 somiant amb la independència.

  14. Sr. Foix. Sempre el veig negatiu. Es tal volta el que status quo ja li agrada i nomes posa pals a la roda pels que volem fer un pais nou? Ja voldria que els politics fossin con en Mas!

  15. Ah! i que consti, crec que alguna cosa hauriem de fer per deslliurar-nos de l’insuportable nacionalisme espanyol…i de tots els nacionalismes que tenen la mania de posar la nació per davant de l’individu. Uf!

    • «… i de tots els nacionalismes que tenen la mania de posar la nació per davant de l’individu. Uf!«. Doncs sí, noi!

  16. és curiós, Sr. Foix, això del gregarisme de les multituds; veig que un comentarista parla de «la més genüina democràcia» quan en realitat el pla de Mas és una suspensió per una parell d’anys del funcionament democràtic normal; la veritat és que jo em sento orfe, tinc un president que ja no és ni vol ser el president de tots els catalans, només dels independentistes; i parla «en nom del poble» exactament igual que ho feia Mussolini. El més alarmant és que el seu llenguatge pren ja obertament una nova deriva: «els catalans estem innovant els processos polítics del món», crec que aviat dirá «els catalans som únics, els millors, som de la nova canço». Confeso que començo a tenir por (de la uniformitat estúpida del tipus retratat per Bradbury a Farhenhait 451 i, sobretot, de no cobrar la pensió de jubilació).

  17. Si, és clar, la perfecció no existeix, però crec, que no es busca la perfecció, sino la determinació, que és molt diferent.

    El Full de Ruta del President Mas, será més o menys perfecte, més o menys viable, més o menys possible, però és un Full de Ruta, un objectiu, una voluntat, una determinació…..i per portar-ho a terme li cal el suport de la resta de forces politiques i sobretot la del poble…..Aquest Full de Ruta, agradarà més o menys, però era necessari….,qui sino ha de marcar la Ruta d’un poble, sino el seu President escollit democraticament….En Mas està fent el que ha de fer, marcar un cami…..això no vol dir que sigui el cami perfecte, ni tan sols que sigui el cami correcte, però és un cami…..l’ altre opció no ens portaria a res…..o ens portaria a un buit de lideratge……

    Personalment crec que ho està fent força bé……( i això que no l’he votat mai…com són les coses…eh ??)

    • Ahora o lo votas o lo botas. El plan es un poco Alaska :

      Tiene un plan para poder escapar
      Tiene un plan, ella no aguanta más.
      Sabe que aunque grite nadie la escuchará,
      se escapará, tiene su plan.

      Ella espera cerca de la estación,
      cojerán el tren que va a Girón.
      Creen que al escaparse todo se arreglará,
      se escaparán según su plan.

      Ahora saben que nada va a cambiar,
      para ellos todo sigue igual.
      Creen que lo mejor será volverlo a intentar,
      se escaparán, tiene su plan.

      https://www.youtube.com/watch?v=wCqs5ocWuio

  18. Sr.Foix: el fenómeno Podemos está haciendo cambiar formas, horizontes, dialecticas, programas y cambios de siglas y de caras en todos los partidos… todos ellos se afanan en que el electorado no les relacione con la corrupción que les inunda y los problemas sociales que nos invaden por culpa de su inoperancia e incapacidad de gestión…ahora se busca complicidad preelectoral en las entidades sociales, en las asociaciones, en el tejido ciudadano…el discurso político ha pasado de explicar un programa de partido a decir que haré esto porque me lo pide el pueblo…pero sinceramente Sr.Foix, la hora de los discursos grandilocuentes ya ha pasado, necesitamos ver resultados y no seguir viendo como una de cada cinco familias sobrevive por la paga de jubilación del abuelo …

  19. Bueno, juega sus cartas. Creo que como segundo punto del programa tendría que poner que la empresa «La baguetina catalana» dejara de llevar lo de catalana, eso bocadillos amontonados hacen mucho daño al prestigio del país.

  20. 26 de NOVEMBRE 2014

    Anem per feina
    Artur Mas ha proposat un camí per Catalunya , per tots els catalans, un camí obert, sense personalismes siguin de partit o de lideratges obert a la més genuina democràcia, un camí obert, per tant a totes les respostes, a totes les vies.Per fí un camí clar.
    Amb tots els respectes, no és l’hora dels analistes, ni dels tertulians, ni de la saviesa dels politòlecs. És,per fi l’hora de votar. Anem per feina. No valen les metàfores erudites; no és la ruta d’Itaca, és el destí final de Catalunya.
    I, no puc estar de dir-ho, el qui ens ha portat fins aquí ha estat Jordi Pujol, també aquí val la metàfora,Jordi Pujol ens hi ha portat, i com altre Moisés, l’abandonarem a la vista de la Terra Promesa?.
    Ell va dir als nostres parlamentàris “jo no sóc un polìtic corrupte”, ningú l’ha contradit.
    JOAN MARTORELL I BARBERÀ
    Carretera de Terrassa, 30
    08230 MATADEPERA
    Telf 937870535
    DNI39054045PUBLICADA AVUIAL DIARI DE TERRASSA,

Comentarios cerrados.