Trump, un provocador mentiroso

El derrotado Donald Trump se resiste a aceptar la victoria de Joe Biden y complica la transición en la Casa Blanca

La aceptación de los resultados electorales es la piedra angular de cualquier sistema democrático. Se pueden repetir los escrutinios cuando el margen es tan estrecho que es aconsejable el recuento. Pero jugar con los votos ciudadanos para retrasar la aceptación de la derrota me parece una temeridad.

Donald Trump no ha concedido la victoria a Joe Biden y sigue tuiteando cada mañana con peticiones de recuentos y afirmaciones triviales sobre una victoria fraudulenta del candidato demócrata que ha sido proclamado por medio mundo como presidente electo.

El secretario de Estado, Mike Pompeo, ha frivolizado hoy diciendo que la transición será suave hacia el segundo mandato de Trump. Hasta el 20 de enero tiene la facultad de ejecutar muchos actos administrativos como hacen regularmente los presidentes salientes. Pero ayer cesó al secretario de Defensa con un escueto tuiter y va a hacer los nombramientos que le permita Casa Blanca hasta el 20 de enero.

Treinta ex congresistas republicanos han escrito un comunicado pidiendo a Trump que acepte la derrota y se comporte como han hecho todos los presidentes anteriores. Pero el presidente de la mayoría republicana en el Senado, Mitch McConnell, se ha puesto al lado de Trump para pedir todos los recuentos que quiera y acudir a los tribunales si hace falta.

El liderazgo de Trump es tan autoritario que muchos republicanos con cargos electos no se atreven a contradecir al presidente por la gran capacidad que tiene de despreciarlos. Pero el temor más grande no es el de Trump sino el de los electores republicanos que le han votado y que no aceptarían que su representante se apartase de la línea de Trump. Son las consecuencias del discurso populista que acaba generando sociedades en las que la autoridad pasa por encima de la libertad y del criterio propio de los electores, antes o después de haber votado.

Joe Biden ha puesto en marcha el equipo de transición, ha hablado con los aliados y se dispone a nombrar el equipo que va a constituir el ejecutivo a partir del 20 de enero. Pero lo hace sin contar con la complicidad del equipo saliente que se resiste a admitir la derrota y no quiere facilitar la necesarias tareas del equipo de transición.

La política es rica en eventos inesperados, en situaciones irracionales y en pugnas absurdas por el poder. Pero una posición tan ególatra, numantina, del presidente saliente no se recuerda en la larga historia de Washington. Estamos ante un provocador mentiroso.

 

 

  9 comentarios por “Trump, un provocador mentiroso

  1. La meva reflexió és quina imatge dels Estats Units quedarà a la població mundial desprès d’aquest afer? , sobre tot si s’acaba demostrant (com és d’esperar) que no hi ha hagut cap frau en el sistema electoral. És decepcionant per mi que en la primera potencia mundial en molts àmbits, i una de les democracies més antigues (suposo), hi ha la meitat dels ciutadans que donen suport i credibilitat a algú com Trump.

  2. Sr.Foix: tenemos un nivelazo político que está descomponiendo el concepto democrático a pasos agigantados…

  3. A veure què fan els americans, suposo que sí que respectaran els resultats. Que fàcil és veure la palla a l’ull de l’altra i que difícil és veure un tronc al propi: Espanya no respecta els resultats electorals, començant per mantenir una corona reial corrupta i irresponsable imposada per un dictador, un sistema judicial també hereu de l’antic règim que envia polítics a la presó per les seves idees, oblidant que representen programes electorals votats per les majories, i la condescendència amb l’extrema dreta en totes les seves expressions anti democràtiques, incloent-hi la violència. Trump és un bon jan al costat dels franquistes que mouen els fils del poder a Espanya.

    • Espanya no respecta els resultats electorals ? Francament, primera notícia. I que jo sàpiga, en unes eleccions no es decideix si Espanya és una monarquia parlamentaria o no. O més ben dit, diria que aixó ja es va votar en el seu dia, quan per referendum es va aprobar la Constitució actual. Altre cosa es que algu plantegi modificar-la. Jo particularment no soc contrari a fer-ho, no tan per si som o no monarquia, com en en d’altres aspectes que caldria posar al dia. En quan a posar a la presó a algú per les seves idees, posaré un exemple per illustrar el que penso: jo tinc la idea de ser ric, ningú empot negar aquest dret oi que no ? Però està clar que si per fer-me ric atraco un banc, no podré defensar-me dient que m’estan empressonant per les meves idees. I haig de dir per això que la presó em sembla un càstic excessiu en el cas dels polític catalans empressonats. Però per mi està clar que no els han condemnat per les seves idees, sinó per voler-les portar a terme saltant-se algunes lleis.

  4. Els republicans estan fent un paper patètic mantenint encara el suport a Donald Trump que estic segur que d’alguna manera els passarà factura. La mesquinesa del poder, la manca d’honestetat i sobre tot la pèrdua de dignitat. Que Trump els arrossegui a tots cap al no-res. És el líder de la secta. Mala gent.

  5. DONALD TRUMP, REI DESTRONAT

    1. El provocador i mentider Donald Trump actua com volent convertir la república nord-americana en una monarquia decadent. Ell vol ser un rei, no un president democràtic, encara que hagi estat destronat. (Destronar: Desposseir un sobirà del tron. Desposseir de la preeminència).

    2. El rei Trump es presenta com una figura intocable, constitucionalment inviolable, no subjecte a responsabilitat davant el poble, el món i els tribunals. Al contrari, porta la política i els polítics democràtics als seus amics jutges. Vol situar-se per damunt de la llei que imposa als altres. No accepta està sotmès al periòdic veredicte de les urnes. En qualsevol cas, no accepta els resultats electorals que li son desfavorables tal com succeeix en els estats dictatorials o autoritaris. És revesteix de la porpra i la corona d’una autoritat o autoritarisme en contra dels drets i de les llibertats de les persones i dels pobles.

    3. Sí, les conseqüències del discurs populista del rei Trump acaba generant societats en les que l’autoritat o l’autoritarisme passa per damunt de la llibertat i del criteri propi dels electors. El trumpisme es perillós i atempta contra la democràcia, la llibertat i la convivència. Aquest signant ja va argumentar els passats dies 4 i 7 que hi ha un “trumpisme espanyol” i que “el fracassat Trump actua com el regim espanyol”.

  6. Sr. Foix : » Trump, un provocador mentiroso «… bipolar y muy,…muy peligroso para Estados Unidos y para el mundo entero.

    Cada vez, me recuerda mas al Furer Hitler, que tambien mentia mucho.
    Y era un impulsivo absoluto que creia estar en posesión de la verdad y de la razón.

    No comment.

    • P.D.

      Pienso que un solo FACTOR HUMANO, como Mr. Trump, puede ó podría por si solo, influir mentalmente en las mentes bipolares, primarias infantiles, junto con las mentes de sus seguidores codiciosos, ect…. provocar disturbios y terrorismo para conseguir sus objetivos, que marca su Furer, provocador y mentiroso.

      En úlimo extremo también podría provocar la 3ª guerra Mundial, con sus impulsos y acciones contra todo los sistemas establecidos para convivir, dialogar y negociar en paz y para la paz, ect.

      El FACTOR HUMANO debemos tenerlo, muy en cuenta siempre. Porque uno solo, puede cambiar la historia.

  7. Estamos ante un provocador mentiroso, que aun preside los USA.
    Estamos tambien ante la evidente decadencia de la democracia.
    El decalage cualitativo del sistema y de sus dirigentes es palmario y toca hacer una auditoria general de la salud de tot plegat.

Comentarios cerrados.